Integritetspolicy
Allmänt
När begreppen ”vi/oss/vår” används avser vi SafeTeam-koncernen med tillhörande bolag och huvudkontor på Herkulesgatan 1A i Göteborg. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Mölndal, Trollhättan och Stenungsund samt erbjuder rikstäckande verksamhet över hela Sverige med hjälp av våra Partners via SafeTeam Retail- & Rikskunder.
SafeTeam värnar om din personliga integritet och att du ska känna dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy beskriver hur vi behandlar dina personuppgifter när du på olika sätt kommer i kontakt med oss. Här kan du även läsa om dina rättigheter och hur du kan kontakta oss vid frågor gällande personuppgiftsbehandling.
Syfte
SafeTeams ändamål med behandling av dina personuppgifter är flera, men allra vanligast förekommande är att vi behöver vissa uppgifter om dig för att kunna utföra uppdrag åt dig som kund. Vi behöver t ex och spara uppgifter för att kunna uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. bokförings- och redovisningskrav. Vilka uppgifter som samlas in och för vilket syfte anges av tabellen nedan.
Vem är ansvarig?
Ansvarig för behandling av dina personuppgifter är SafeTeam i Sverige AB med organisationsnummer 556336-1681.
Personliga uppgifter
Uppgifter som vi samlar in om dig
Vi tar automatiskt emot och sparar viss information när du besöker vår webbplats. Till exempel använder vi cookies (läs mer om vår hantering av cookies här) och vi erhåller viss typ av information då din webbläsare kommunicerar med vår webbplats.
För att hantera cookies och liknande tekniker (t.ex. Local storage, Session storage, IndexedDB) och relaterade samtycken använder vi samtyckesverktyget ”Real Cookie Banner”. Mer information om hur ”Real Cookie Banner” fungerar finns på https://devowl.io/rcb/data-processing/.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter i detta sammanhang är artikel 6.1 c och artikel 6.1 f i GDPR. Vårt berättigade intresse är hanteringen av de cookies och liknande tekniker som används samt de relaterade samtyckena.
Tillhandahållandet av personuppgifter är varken ett avtalsvillkor eller nödvändigt för att ingå ett avtal. Du är inte skyldig att tillhandahålla personuppgifterna. Men om du inte tillhandahåller personuppgifterna kan vi inte hantera dina samtycken.
Uppgifter som du lämnar till oss
SafeTeam samlar in uppgifter om dig som kund som du lämnar t ex när du genomför ett köp i någon av våra butiker, anlitar oss för projekt, jouruppdrag, kontaktar oss i olika frågor eller när du deltar i event och tävlingar. Dessa uppgifter innehåller oftast information om ditt namn, telefonnummer, e-postadress, användardata samt i vissa fall var du är anställd och betalningsinformation.
Information från andra källor
Vi kan samla in och kombinera information om dig, t.ex. ditt namn, e-postadress, plats, IP-adress, din användning av sociala medier och demografiska profil genom att söka på internet eller genom att använda tredjepartsverktyg.
Delar vi dina uppgifter med andra?
Franchisetagare och samarbetspartners
Vi kan även behöva dela dina uppgifter med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning s.k. personuppgiftsbiträden, t ex våra franchisetagare, partners eller leverantörer. Ändamålen med behandlingen kan vara exempelvis utförande av kunduppdrag. SafeTeam utgör som utgångspunkt den ansvariga parten för att hantera uppgifterna på ett säkert och korrekt sätt.
Våra tredjeparts tjänsteleverantörer
Ibland behöver vi även dela dina uppgifter med tredje part för att utföra olika uppgifter och aktiviteter på vår begäran, t ex:
- Support från infrastrukturleverantörer t ex gällande affärssystem, webhotell etc.
- E-postkommunikation
- Rekryteringspartners
- Plattformar för digitala möten
- Marknadsföringstjänster
Webbplatsanalys
För analys av webbplatstrafik använder vi oss av tredjepartsleverantörer som Google Analytics. Med hjälp av Googles teknik tillsammans med ditt IP-nummer kan vi mäta trafik och användartrender på våra webbplatser i syfte att förbättra vår kommunikation till våra webbplatsbesökare. Lagringstiden varierar men är som standard 26 månader. Här kan du läsa om Googles Integritets och användarvillkor: https://policies.google.com/ Du kan välja att installera webbläsartillägget Google Analytics Opt-out för att förhindra datainsamling: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Övriga mottagare
Det kan finnas tillfällen då SafeTeam behöver dela dina personuppgifter med andra mottagare för att uppfylla rättsliga skyldigheter och krav. Exempel på sådana mottagare kan vara certifieringsorgan, myndigheter, domstol, polis och potentiella köpare eller säljare vid en eventuell försäljning av företaget.
Varför hanterar vi dina personuppgifter?
| Kategori av personuppgifter | Syfte med behandlingen | Laglig grund | Lagringstid |
|---|---|---|---|
| – Namn – Adress – Födelsedatum – Mailadress – Telefonnummer – CV | Utvärdera inkomna ansökningar vid rekrytering. | Diskrimineringslagen | Maximalt 2 år |
| – Namn – Personnummer – UC och utdrag ur misstanke- och belastningsregister för utvalda sökanden vi avser anställa till våra verksamheter med polistillstånd. | Säkerställa att anmärkningar som inte godkänns ej förekommer. | – Larmlagen (SFS 1983:1097) – Förordning (SFS 1999:1134) om belastningsregister – SSF:s normkrav – Berättigat intresse | Raderas direkt efter att resultatet mottagits |
| – Kontaktuppgifter – Företagsnamn och titel | Hantera förfrågningar och offerter. | – Berättigat intresse – Fullgöra uppdrag/ kundavtal | Varierar, vanligtvis 1 år |
| – Mailkorrespondens – Projektdokumentation | Hantera frågor och förfrågningar. Hantera accepterade offerter samt projektkommunikation och projektdokumentation. | – Berättigat intresse – Fullgöra uppdrag/ kundavtal | Upp till 10 år Viss projektdokumentation raderas ej. (Detta kommuniceras via PUB-avtal) |
| – Personnummer – Kontaktuppgifter – Kort- /fakturauppgifter – Köpinformation – Order- och leveransuppgifter | Hantera köp av produkt/tjänst. Hantera ev. reklamationer och garantiärenden. Projektuppföljning i syfte att förbättra processer och öka kundnöjdhet. Personnummer samlas in vid beställning av jouruppdrag kvällstid. | – Bokföringslagen (SFS 1999:1078) – Fullgöra kundavtal | 10 år |
| – Företagsnamn och titel – Kontaktuppgifter – Mailkorrespondens – Händelseloggar – Bildlagring | Installation, service, support och utbildning inom våra tjänste- och produktområden där SafeTeam kan sköta hela eller delar av administrationen kring systemen. | – Fullgöra kundavtal – Berättigat intresse | Kontakta dataskydd@safeteam.se vid frågor |
| – Namn – Mailadress – Telefonnummer – Företagsnamn och titel | Mässplanering och uppföljning av leads. | – Berättigat intresse | 5 år |
| Personlig profil, t ex: – Namn – Mailadress – Foto – Företagsnamn och titel – IP-adress | Bygga relation, marknadsföring, informationsspridning på sociala medier såsom Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube. | – Berättigat intresse – Samtycke i vissa fall | Tills syftet uppför, på begäran eller om samtycke dras tillbaka, max 5 år. |
| Företag, namn och titel – Mailadress – Telefonnummer | Direktmarknadsföring, nyhetsbrev via e-post, sms eller andra digitala kanaler. Inbjudningar till event och tävlingar. Kundnöjdhetsundersökningar. | – Berättigat intresse | Så länge aktiv relation finns |
| – Inspelat material från kamerabevakning | Förebygga och upptäcka brott; Skydda medarbetare och besökare, SafeTeam och SafeTeams kunders egendom. | – Berättigat intresse | Varierar, 3 eller 14 dagar som standard. Bevakning vid vissa kritiska utrymmen kan lagras längre. |
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
SafeTeam arbetar med både tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter, t ex:
- Brandväggar, virusskydd och program för att upptäcka avvikande beteende i sårbara system
- Personliga inloggningar och behörighetsstyrd åtkomst till samtliga system och lagringsmedia
- Rutiner för hantering av lagringsmedia.
Förändringar i Integritetspolicyn
Eftersom vår verksamhet och omvärlden ständigt förändras så kommer även förändringar att ske i denna Integritetspolicy, besök därför gärna vår hemsida då och då för att hålla dig uppdaterad och ta del av dessa.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vissa av våra tjänster på vår hemsida behandlar dina personuppgifter i länder utanför EU/EES enligt Art. 49 (1) (a) GDPR. Detta innebär möjliga risker: begränsade rättsliga skydd, myndigheters åtkomst utan förvarning, vidareöverföring till tredje part och lägre datasäkerhet. Vilka tjänster det gäller kan du se när du besöker vår hemsida och presenteras för alternativet att samtycka eller inte samtycka till cookies här: https://safeteam.se/#consent-change
Borttagning av personuppgifter
Du har rätt att begära ut information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och för vilka ändamål detta sker. Du har också rätt att få ofullständiga eller felaktiga uppgifter rättade, borttagna eller raderade.
Det gäller information som inte berör bokföringsunderlag eller annan information som krävs för att kunna uppfylla lagar och bestämmelser mot dig som kund och myndigheter, exempelvis Skatteverket. Om du vill göra en begäran angående dina personuppgifter till oss behöver vi på ett lämpligt sätt kunna styrka din identitet.
Du kan göra en begäran om radering av dina personuppgifter genom att:
- Skicka post till oss på nedanstående adress. Begäran behöver då vara signerad med din namnteckning.
SafeTeam i Sverige AB
Att: DATASKYDD
Herkulesgatan 1A
417 03 Göteborg - Besöka något av våra kontor och uppvisa giltig legitimation.
Du har också rätt att lämna klagomål till IMY. Det kan du göra via IMY:s hemsida här: Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Kontakt för frågor som rör behandling av personuppgifter samt rapportering av personuppgiftsincident:
E-post: dataskydd@safeteam.se
Godkänd av Thomas Benneklint, vd, 2025-11-06, doknr LG04