• Varför ska jag välja SafeTeam?

    Söker du en leverantör som kan hjälpa dig med säkerheten för din fastighet? Då har du hamnat rätt! Men utöver att vi erbjuder säkerhetslösningar – varför ska du välja just oss?


    4 goda anledningar

1

Service i Särklass

Du kommer märka att du får ett bemötande och en serviceupplevelse utöver det vanliga som kund hos oss. Detta är vår företagskultur, som vi jobbar mycket aktivt med. Hög service och genuin omtanke om våra kunder ligger oss varmt om hjärtat – och har alltid gjort. Vi kallar det för Service i Särklass.

2

Allt från en leverantör

Ofta är ert samlade inbrottsskydd uppbyggt av många olika säkerhetssystem, ibland integrerade med varandra. Du har mycket att vinna på en leverantör med bred kompetens, som kan ta ett helhetsgrepp för olika produktområden. Och ett samlat ansvar för de olika delarna i leveransen – från installation till service underhåll. En kontakt gör det enklare för dig!

3

Mer än 50 års erfarenhet

Vi är mycket stolta över vår historia och vad den ger dig som kund: erfarenhet, stabilitet och trygghet. Som familjeföretag finns det en ägarhistorik ända sedan starten. Vi har ett långsiktigt sätt att arbeta och har växt från liten låssmedsfirma på Hisingen 1968, till en av Sveriges större säkerhetsleverantörer idag. Genom åren har vi samlat på oss en enorm erfarenhet och byggt en stabil grund i vårt bolag. En partner att lita på, helt enkelt!

4

Rikstäckande

Har ni verksamhet på många orter? Då kan vi hjälpa er i hela landet! Vi har stor vana att arbeta med rikstäckande kedjor, med såväl installation, service och jour i hela Sverige. Vi har ett affärsområde som enbart fokuserar på detta, SafeTeam Retail- & Rikskunder, som idag servar cirka 3300 kundenheter – från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Vad tycker andra kunder?

Fastighetsbolag

Säkerhet hyreslägenheter

Jag kan nog uppfattas som en svår beställare eftersom jag har ganska höga krav. SafeTeam har verkligen varit lätta att bolla med. Jag vill också rikta en stor eloge till SafeTeams installatörer som varit otroligt serviceinriktade.

Robert Hommas, projektledare på Hembla

Bostadsrättsförening

Kameraövervakning hos Brf Terra Nova i Göteborg

Det är skönt att ha en leverantör som sköter allt från rådgivning till installation och drift. Vi får på detta sätt en helhetsbild av läget och råd som är helt anpassade efter oss.

Lennart Bernram, styrelseordförande Brf Terra Nova

Rikstäckande kedja

Jag kan absolut rekommendera SafeTeam till andra företag. Samarbetet är enkelt och smärtfritt och vi får ett bra slutresultat.

Robert Vitasovic, byggprojektledare på Synoptik

4,5

Nöjd Kund Index

Toppbetyg från våra kunder

Våra kunder är nöjda. Det visar våra regelbundna kundundersökningar – gång på gång. I vår senaste NKI-mätning fick vi betyget 4,5 av 5 möjliga.

Läs mer om vårt NKI

Ditt kvitto på en trygg leverantör

Ikon från SCAB Anläggarfirma brandlarm
ISO Kvalitets- & Miljöcertifierad
Ikon från SLR för auktoriserad låsmästare

Checklista – för dig som ska upphandla säkerhet

Dessa branschspecifika krav bör finnas med i din upphandling av säkerhetstjänster

  • Vilka certifikat/behörigheter är det viktigt att en säkerhetsleverantör innehar?

    Om du upphandlar LÅS – säkerställ att leverantören har:
    • medlemskap i SLR (Sveriges Lås- och Säkerhetsleverantörers Riksförbund) och är ett SLR-auktoriserat låssmedsföretag.
    • personal med mästarbrev i låssmedsyrket enligt Sveriges hantverksråd, även kallat Låsmästare.
    • tillverkningslicenser för de låssystem som upphandlingen avser.
    • lokalt förankrade eller rikstäckande låsbutiker, inom rimlig restid.

    Om du upphandlar PASSERSYSTEM – säkerställ att leverantören har:
    • Produktspecifika certifieringar för företag och/eller teknisk personal för de fabrikat av passersystem som ni har i ert bestånd t.ex. Aptus, ASSA Arx, RCO, Vanderbilt (Bewator/Omnis), Axema.
    • Tänk även på: Passersystem är beroende av att det finns ett elektriskt lås (motorlås, ellås, elslutbleck) i varje dörrmiljö som ska inkluderas i passersystemet. Därför är det klokt att använda en leverantör som kan erbjuda både lås och passersystem. Då kan leverantören ta ett helhetsansvar för dörrmiljön, vilket blir mer tids- och kostnadseffektivt för dig som kund, samt mindre miljöpåverkan. Lås och passerystem upphandlas därför med fördel från samma leverantör.

    Om du upphandlar KAMERABEVAKNING – säkerställ att leverantören har:
    • certifieringen Anläggarfirma Kamerabevakningssystem enligt SSF 1061
    • personal med certifieringen Behörig ingenjör Kamerabevakningssystem, enligt SSF 1062.

    Om du upphandlar LARM – säkerställ att leverantören har:
    • certifieringen Anläggarfirma Larmklass 2, 3 eller 4 enligt SSF 1015
    • personal med certifieringen Behörig ingenjör Inbrottslarm SSF 1016
    • av polismyndigheten godkänd anläggarfirma av inbrottslarm (s.k. Polistillstånd).

    Om du upphandlar BRANDLARM – säkerställ att leverantören är:
    • certifieringen Anläggarfirma Brandlarm enligt SBF 1008:2
    • personal med certifieringen Behörig ingenjör Brandlarm SBF 1007
    • Tänk även på: Det är en fördel om leverantören av brandlarm också kan erbjuda lås, eftersom nödutrymning, nödbeslag och branddörrstängning är avgörande delar i brandskyddsarbetet.

    Personcertifikat
    Säkerställ att leverantören har installerande teknisk personal med produktspecifika utbildningar/licenser inom de system som upphandlingen avser. Beroende på upphandlingens innehåll kan det exempelvis vara:

    • personal med Gesällbrev inom låssmedsyrket
    • personal licensierad som Axis technician (Kamerabevakning)
    • personal licensierad som Milestone technician (Kamerabevakning)
    • personal licensierad för RCO Mega (Passersystem/Inbrottslarm)
    • personal licensierad för Aptus Multiaccess (Passersystem)

  • Hur kan tillgänglighet kravställas? (SLA, Service Level Agreement)

    Inställelsetid för servicebesök
    Dela upp inställelsetider i akuta och ordinarie uppdrag, t.ex. ordinarie uppdrag inom 3 arbetsdagar och akuta uppdrag samma dag.

    Jour 24/7/365
    Kravställ för att få en kvalitativ jour, t.ex. kan schemalagd jourpersonal med hög teknisk kompetens vara ett krav. Och ta referenser på jouruppdrag! Jourens kvalitet kan vara svår att kontrollera i en upphandling. Ställ därför specifika frågor till referenser kring jouruppdrag, såsom inställelsetid och antal lösta uppdrag/success rate.

    Bra täckning och svarstider på telefon, mejl och fjärrsupport
    Ställ krav på rimliga svarstider som ni har behov av i er verksamhet. Samt ställ krav på att kunna få fjärrsupport om ni har system där den möjligheten finns.

    Försäkra dig om redundans
    Kravställ på antal tekniker. Det ska finnas redundans i teknisk personal, i den grad som krävs för uppdraget så att täckning säkerställs vid t.ex. frånvaro och arbetstoppar.

  • Vad är viktigt att kravställa om du upphandlar en rikstäckande säkerhetsleverantör?

    För att säkerställa redundans och tillgänglighet när akuta behov uppstår är det viktigt att leverantören har god lokal närvaro i hela landet, samt fjärrsupport.

    Det är också viktigt att leverantören kan erbjuda en enhetlig säkerhetsstandard på era system.

  • Hur kan kvalitet/pålitlighet kravställas?

    Referenser är oerhört viktigt för att kvalitetssäkra leverantören. Det är också viktigt att värdesätta referensen, gärna på ett matematiskt sätt, så att det blir tydligt. Vikta referenser i din utvärderingsmodell, t.ex. genom prisavdrag på anbudssumman för bra referensbetyg.

    Be leverantören beskriva i anbudet hur de arbetar. Efterfråga en noggrann genomgång av hur de tar emot uppdrag och hur processen ser ut – från acceptans till fakturerat uppdrag. T.ex. hur leverantörens arbetsorderhanteringssystem fungerar: Sparas all historik och all nödvändig information direkt via teknikers mobiltelefoner? Kan tekniker logga in och ut på alla uppdrag direkt i sina mobiler? Kan de återrapportera digitalt direkt efter avslutade jobb?

  • Hur ska hållbarhet värderas – vad är ett säkerhetsföretags största miljöpåverkan?

    Transporter är ett säkerhetsföretags största miljöpåverkan – det är vad du ska värdera.

    Dels handlar det om materielleveranser av säkerhetsprodukter; till grossister, till säkerhetsföretaget och till dig som slutkund. Därav är en leverantör som erbjuder fabrikat med europeisk tillverkning att föredra.

    Dels handlar det om alla bilresor som säkerhetsföretaget gör till dig.
    • Kravställ därför möjlighet till fjärrstyrning av era system från säkerhetsleverantören för att minska bilresor.
    • Sträva även efter en så hållbar bilpark som möjligt, anpassat till uppdragets omfattning. Titta på leverantörer som i storstäderna kan erbjuda en bilpark med miljöfordon. Definiera miljöbil som 100% el- eller gasdriven (ej hybrid).

  • Okej, utöver ovan krav, finns det även andra värden som jag borde tänka på i upphandlingsprocessen?

    • Ja, nöjda medarbetare gör ofta ett bättre jobb och skapar nöjda kunder. Därför är det inte fel att undersöka företagets MMI (Motiverad Medarbetar Index)
    • Ja, stabil ekonomi över tid är såklart viktigt – din nya säkerhetsleverantör ska ju finnas kvar! Kolla upp företagets kreditvärdighetsbild genom en kreditupplysning från UC.
    • Ja, långsiktiga ägare skapar förutsättningar för att bygga ordnade och kvalitativa leveranser till kunder. Kolla upp ägarhistoriken i bolaget.
    • Ja, läs gärna recensioner på internet om företaget.

Victor Muszynski, inköpschef

Har du frågor kring din upphandling – kontakta någon av våra experter! SafeTeam är gärna behjälplig vid framtagning av förfrågningsunderlag inför din upphandling.

Vill du kontakta, rådfråga eller få en offert? Kontakta oss gärna.

Som kund hos oss kan du, förutom en komplett utbud av säkerhetsprodukter, även förvänta dig en serviceupplevelse utöver det vanliga. Kontakta oss så återkommer någon av våra trevliga säkerhetsrådgivare till dig med ett upplägg som passar just din verksamhet.

    • Är du privatperson är du välkommen att kontakta någon av våra butiker direkt.
    • När du skickar detta formulär till oss accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.

 

När du skickat in ditt meddelande återkommer vi till dig inom kort. Det går naturligtvis även bra att ringa oss direkt.