Service i Särklass i praktiken – DEL 2
Enklare administration och bättre översikt. I den andra delen av artikelserien om Service i Särklass berättar säkerhetsteknikern Anders om fördelarna med att integrera olika säkerhetssystem med varandra, vilket kräver en leverantör med bred expertis.
Hellre en nöjd kund som kommer tillbaka än en stor slutnota. Så sammanfattar Anders sin syn på SafeTeams sätt att behandla sina kunder och försvarar att företaget inte alltid försöker att sälja den dyraste eller mest avancerade säkerhetslösningen.
– Vi lägger mycket tid på att förstå vad våra kunder verkligen är ute efter. Många vet inte riktigt det själva, de flesta tillbringar ju inte sin tid med säkerhetsfrågor som vi gör. Lösningen som vi erbjuder ska uppfylla behoven som finns och inte ha dyra funktioner som inte efterfrågas eller vara för svår att administrera, säger Anders.
En kontakt ger enklare administration
I sitt arbete som säkerhetstekniker för SafeTeam installerar han integrerade system. Ett integrerat säkerhetssystem består av flera funktioner som traditionellt hanteras separat, som till exempel larm-, CCTV- och passagesystem. Men systemens olika delar har möjlighet att kommunicera med varandra. Det gör att till exempel ett larm varnar i samband med att en besökare nekas att passera en dörr – samtidigt som en kamera aktiveras för att senare kunna identifiera besökaren.
För säkerhetsansvariga innebär ett integrerat system ofta en initialt dyrare investering, men sett över tid betalar den av sig – ibland många gånger om.
Ett system för all säkerhetsteknik gör det betydligt lättare att hantera.
– Ett system för all säkerhetsteknik gör det betydligt lättare att hantera. Att kommunicera med separata leverantörer och system för larm-, passage- och kamerabevakningssystem tar väldigt mycket tid och risken är att något inte fungerar när det faktiskt händer något – och då kan det bli väldigt dyrt, säger Anders.
Brett sortiment kräver ständig utbildning
Medan en del leverantörer inom branschen fokuserar på endast en tillverkares integrerade system, ser SafeTeam ett värde i att erbjuda produkter från olika varumärken. Att ha en uppsjö med alternativ gör det lättare att lösa säkerhetsutmaningar med precision, samtidigt som kunden kan erbjudas den mest prisvärda lösningen om flera tillverkare har likvärdiga alternativ. Upplägget har visat sig vara framgångsrikt, men bakom erbjudandet ligger mycket arbete. För att kunna ta ansvaret som följer med en rådgivande roll krävs det ständig utbildning för att hålla sig uppdaterade inom de olika systemen.
– Vi lägger ganska mycket tid på fortbildning, men det är en kostnad som vi gärna tar för att bibehålla bredden i vårt erbjudande. Vi försöker aldrig ta några genvägar och att säkerställa att vi ligger i yttersta framkant inom branschen får ta den tid det tar. Det är så vi jobbar på SafeTeam och det är något som vi vet att våra kunder uppskattar, avslutar Anders.
Service i Särklass i praktiken
Du har läst andra delen i en artikelserie från SafeTeam om Service i Särklass. Följ oss för fler artiklar här på hemsidan eller på vår Facebook– eller LinkedIn-sida.
Läs även första delen i artikelserien Service i Särklass i praktiken