En kall vinterdag slutade det gamla kodlåset att fungera hos bostadsrättsföreningen Gula Sjömannen i hjärtat av Göteborg. Med SafeTeams hjälp har de nu ett fungerande passagesystem. Men det fanns hinder på vägen.
Från södra älvstranden i Göteborg reser sig Masthuggsbergen brant. Högt där uppe tronar Masthuggskyrkan med sin välkända siluett mot himlen. Bakom kyrkan klättrar Masthuggsbergen vidare upp mot högsta toppen och vattentornet i Slottsskogen. Där, på ”fjället”, har de för Göteborg så karaktäristiska landshövdingehusen till stor del klarat sig undan 1960-talets rivningsfrenesi. De färggranna träfasaderna är byggda på bohuslänsk granit och omgivna av prunkande rabatter. På gatan med det passande namnet Sjömansgatan hittar vi bostadsrättsföreningen Gula Sjömannen.
Det gamla kodlåset
Vintern 2021 var rabatterna allt annat än prunkande. De låg under ett täcke av snö, och de långa och branta backar upp till Masthugget var hala och jobbiga att gå uppför. Den vintern kom de boende hem en dag och gjorde upptäckten att det gamla kodlåset hade gett upp. Vatten hade trängt sig in och sedan frusit till is i den gamla dosan som suttit där sedan 1980-talet. Nu fanns åtminstone en anledning att byta ut hela passagesystemet mot något modernare.
Valet föll på SafeTeam
Föreningen fick in ett antal offerter från olika leverantörer. Oscar som precis hade blivit invald i styrelsen fick i uppdrag att köpa ett nytt passersystem till föreningen. Efter noggrann utvärdering av olika alternativ föll valet till slut på SafeTeam som fick installera både porttelefon och passagesystem av fabrikatet RCO.
– Jag kan ju ingenting om portsystem och sånt men jag började googla och hittade lite olika företag. Jag tittade även i området vad de andra föreningarna har för lösningar. Vi visste att vi ville ha ett underhållsfritt och kostnadseffektivt system, säger Oscar.
Även den personliga kontakten var en viktig del i beslutsfattandet.
– Kristoffer (SafeTeams projektör) gjorde ett fint intryck. Han förstod att vi var en liten förening med bara tre personer i styrelsen. Jobb och fritid ska kombineras och vi har styrelsemöte bara en gång i månaden. De andra vi var i kontakt med ville ha återkoppling direkt, vilket vi inte klarade, berättar Oscar.
Bergets baksida
Men säg den lycka som varar. Snart skulle det dyka upp hinder på vägen mot det nya passagesystemet.
Föreningen är vackert beläget i en brant backe. Men det har också sin baksida.
SafeTeam installerade en vanlig lösning där porttelefonen ringer ett telefonnummer. På så sätt kan man öppna entrédörrar med hjälp av sin fasta eller mobila telefon. Installationen gick helt enligt plan, men när systemet skulle driftsättas uppstod problem.
– Halva fastigheten vetter mot ett bergsparti, vilket gör att man på innergården, där vi har alla våra trappuppgångar, har väldigt dålig täckning, säger Oscar.
När någon använde porttelefonen gick signalen fram till den boendes telefon. Men om telefonen var en smartmobil av ett visst märke eller om mobilnätet kom från en viss leverantör, så gick det inte att öppna dörren.
Många felsökningar
Kristoffer, SafeTeams projektör, minns att projektet var fyllt av olyckliga sammanträffanden och svårdefinierade problem som inte gick att förutse. Det handlade dels om den bergiga utomhusmiljön men också om redan existerande tekniska komponenter från telefonioperatören som behövde bytas ut.
– Det var flera saker som skapade problem som inte gick att förutse. Vi behövde komma tillbaka flera gånger för att felsöka och prova olika lösningar, berättar Kristoffer.
Lösningen
Det blev till slut uppenbart att den föreslagna lösningen för trådlös porttelefon inte skulle fungera för vissa av de boende under de speciella omständigheter som rådde på platsen. SafeTeam presenterade därför ett nytt förslag till föreningens styrelse: En app kopplad till var och en av porttelefonerna i byggnaden, istället för endast uppringning. Kristoffer berättar:
Idén var att som komplement till den vanliga porttelefonen installera en app som de boende har i sin mobiltelefon. När de boende får besök kan de öppna porten via appen. Det enda som krävs är att mobiltelefonen har internetanslutning.
SafeTeams initiativ gillades av föreningens styrelse som gav sitt bifall och RCO Access, som är en mobilapp för fjärröppning av dörrar, implementerades av SafeTeam. Föreningen behövde inte betala extra för systemet eller implementeringen.
Hålla handen
Innan appen rullades ut till alla boende, provade styrelsens tre ledamöter själva den under en tid. Allt fungerade som det skulle. Idag är den tillgänglig för alla i föreningen.
Fler kalla vintrar lär det bli uppe på Masthuggsberget för de boende i Brf Gula Sjömannen. Men förhoppningsvis utan passagesystem som fryser sönder och besökare som inte blir insläppta.
Jag tycker SafeTeam har behandlat oss jättebra. De har hållit oss i handen sedan dag ett.
Oscar, bostadsrättsföreningen Gula Sjömannen.
Den nya porttelefonen var bara början till en lång och fruktsam relation. Oscar och hans kollegor i bostadsrättsföreningens styrelse vet att de får hjälp av SafeTeam när som helst.
– Häromveckan mejlade jag Kristoffer angående en grej med koden till postfacket och inom två timmar så var den saken löst, berättar en mycket nöjd Oscar.
Kontakta oss
Sitter du i styrelsen för en bostadsrättsförening? Vill du också ha en samarbetspartner du kan vända dig till med frågor om porttelefon, passersystem, lås och larm och annat? Tveka inte att kontakta oss så bokar vi ett förutsättningslöst möte för att lära känna varandra.