Nyckeln till framgång hos SafeTeam är Service i Särklass

Bakom SafeTeams framgångar: Hög service och engagerade medarbetare

Service i Särklass i praktiken – DEL 1

Från en lokal låssmedsfirma på Hisingen till ett av Sveriges större säkerhetsföretag. I denna första del av artikelserien Service i Särklass berättar SafeTeams VD, Thomas Benneklint, om nyckeln till företagets framgångar.

Ända sedan 1968 har SafeTeam varit ett företag att räkna med inom säkerhetsbranschen. På den tiden hette företaget Hisingens Låsservice AB och personalstyrkan bestod av lumparkompisarna Anders Gustafsson och Bertil Benneklint. Som namnet antyder var verksamheten främst fokuserad på lås inom Göteborgsområdet, men vännerna lyckades snabbt skapa en lojal kundkrets och verksamheten växte.

En generation senare sitter Bertils son, Thomas Benneklint, vid rodret för vad som idag är ett av Sveriges större säkerhetsföretag med cirka 180 anställda runt om i landet. På vägen har erbjudandet breddats från lås till helhetslösningar även inom larm, kameraövervakning och annan säkerhetsteknik. Enligt Thomas har ambitionen alltid varit att växa kontrollerat för att inte förlora företagets kärna – Service i Särklass.

Service i Särklass har funnits sedan starten och är en företagskultur som genomsyrar allt vi gör på SafeTeam.

– Det är det som särskiljer oss från många andra. Service i Särklass har funnits sedan starten och är en företagskultur som genomsyrar allt vi gör på SafeTeam. Det som driver oss är inte att göra snabba affärer, utan en ärlig vilja att hjälpa våra kunder till bättre säkerhet. Vi bryr oss på riktigt och det visar sig på många olika sätt, säger Thomas och fortsätter:

– Vi ska vara tillmötesgående och professionella i alla kontakter med våra kunder; från att de ringer oss för att få hjälp med ett problem till att vi städar lite extra efter oss när vi lämnar platsen efter en avslutad installation.

Uppmuntrande företagskultur bakom höga omdömen

Thomas framhåller att ordning och reda inom företaget är en förutsättning för att kunna garantera bra service. För att nå framgång som servicebolag krävs lagarbete där det måste vara tydligt vem som gör vad; rätt kompetens på rätt plats. Dessutom arbetar SafeTeam aktivt med att skapa en kultur som uppmuntrar till högt engagemang och yrkesstolthet.

Service i Särklass finns alltid högt upp på agendan. Det går inte att missa om man jobbar här.

– Det handlar om allt ifrån att man ska trivas med sina arbetsuppgifter, att man får rätt stöd, verktyg och kompetensutveckling, en säker arbetsmiljö och ett gott samarbete med chef och kollegor. Service i Särklass finns alltid högt upp på agendan. Det går inte att missa om man jobbar här. Och när vi anställer nya medarbetare så söker vi likasinnade; människor som delar våra värderingar och vårt höga servicetänk, säger Thomas.

Att strategin har lyckats vittnar de goda betygen från SafeTeams kundundersökningar om. I den senaste uppnådde företaget ett NKI-värde (Nöjd Kund Index) på hela 4,7 av 5 möjliga.

– Jag är övertygad om att det till stor del är bemötandet och vår service som gör att kunderna kommer tillbaka, gång efter gång. Ganska ofta uttrycker kunder spontant att de uppskattar vårt arbetssätt, det ger oss ett kvitto på att vi jobbar rätt, avslutar Thomas.

 

Service i Särklass i praktiken

Du har läst första delen i en artikelserie från SafeTeam om Service i Särklass. Följ oss för fler artiklar här på hemsidan eller på vår Facebook– eller LinkedIn-sida.