Bostadsrättsföreningen Kronjuvelen, som äger ett av Göteborgs högsta bostadshus med 25 våningar, genomförde nyligen en omfattande brandövning tillsammans med Räddningstjänsten Storgöteborg. SafeTeam, som har installerat och ansvarar för service och underhåll av brandlarmet, var på plats. Den lyckade övningen bekräftade värdet av att ha ett FUNKA-avtal för professionell kontroll på brandskyddet – något som Brf. Kronjuvelen rekommenderar alla bostadsrättsföreningar att skaffa.
Röken väller ut på 25:e våningen i Brf Kronjuvelen. Brandlarmet går. Inom sekunder aktiveras en hel kedja av säkerhetsfunktioner i det 90 meter höga huset. Räddningstjänsten larmas automatiskt. Sprinklerpumpar startar och fläktar skapar övertryck i lägenheterna. Samtidigt åker de tre hissarna ned till bottenvåningen där de parkeras; en av dem ställs om till räddningshiss med övertryck i hisskorgen.
Några minuter senare rullar brandbilarna från Lundby brandstation in framför entrén. Räddningsledaren går direkt till den digitala brandförsvarstablån.
– Brand i sektion 45, plan 25, konstaterar räddningsledaren.
Bakom honom rasslar rökdykare förbi med slangar och utrustning mot räddningshissen. De tar sig upp till våningen under branden, tar på sig rökdykarutrustningen, och tränger in i det rökfyllda området där de hittar och evakuerar två livlösa kroppar.
Det är ingen riktig brand. Röken kommer från en rökmaskin och de livlösa kropparna är 80 kg tunga dockor. En viktig övning för att säkerställa att Kronjuvelens avancerade brandskyddssystem fungerar precis som det ska – och för att ge räddningstjänsten värdefull erfarenhet av insatser i höghus.
SafeTeams serviceavtal säkrar brandskyddet
En av de mest kritiska delarna i ett höghus är brandskyddet. Därför har bostadsrättsföreningen tecknat FUNKA-avtal med SafeTeam, som installerat brandlarmet när huset färdigställdes 2022.
– Det vore fel att inte ha professionell personal som sköter detta. Då har man inte förstått allvaret med brandfunktionerna, säger Karl Justh, som är föreningens ordförande.
FUNKA-avtal ger förebyggande underhåll
Ett FUNKA-avtal med SafeTeam innebär att kunden slipper hålla reda på när det är dags för kontroll och service. Oavsett om det gäller lås, passersystem, larm, kamerabevakning, dörrautomatik, jalusier, kassaskåp eller brandskydd, tar SafeTeam initiativet och kontaktar kunden för att planera in de kontroller som krävs. SafeTeam utför arbetet, dokumenterar vad som gjorts och föreslår åtgärder om brister upptäcks eller uppgraderingar behövs.
Med FUNKA-avtal får kunden omfattande garantier. SafeTeam garanterar sitt installationsarbete under hela avtalstiden och sex månader efter att avtalet upphör. Dessutom erbjuder de upp till tre års garanti på material de installerar. Det ger kunden extra trygghet och visar att SafeTeam står för kvalitet både i utförande och materialval.