Brf. Stettin 7 i Stockholm, med 169 lägenheter, förskola och andra lokaler, har anlitat SafeTeam sedan 2018 för att ta hand om allt som rör dörrautomatik, lås och passersystem. De är supernöjda med SafeTeam som sticker ut med sin tillgänglighet, service och kundbemötande. I denna artikel berättar föreningens ordförande, Isabelle Schori, varför hon är så nöjd med SafeTeam.
Vid Gärdet i Stockholm ligger bostadsrättsföreningen Stettin 7. Ganska intetsägande namn för de flesta. Men säger man 79&Park är det många stockholmare som hajar till. Det är något av ett landmärke. Chansen att du har sett det är ganska stor, även om du inte besökt Stockholm på länge. Det spektakulära huset med sin moderna arkitektur, takterrasser, panoramafönster och lyxig känsla har förekommit i flera tv-serier. Mer om det senare. Men först om SafeTeams roll.
Uppdraget
SafeTeam var med under bygget av 79&Park och fick sen Brf. Stettin 7:s förtroende att förvalta allt som har att göra med dörrautomatik, lås, nycklar och passersystem.
Under byggnationen installerade SafeTeam alla lås och låsbeslag i ytterdörrarna till 169 lägenheter, 12 entrédörrar och ytterligare ett antal dörrar till gemensamma utrymmen, förskola och lokaler som hyrs ut.
När bostadsrättsföreningen bildades och tog över ägandet ville de hitta en leverantör som kunde hjälpa dem med allt som rör dörrar och lås. Sedan 2018 har Stettin 7 ett FUNKA-avtal med SafeTeam. I uppdraget ingår att
- utföra underhålls- och reparationsarbeten relaterade till lås, dörrautomatik och passersystem
- tillverka och hantera nycklar och nyckelbrickor
- genomföra årlig kontroll, test och underhåll av dörrautomatik.
– Vi vill ha en partner, inte bara en leverantör. Någon som tar ansvar för allt och avlastar oss i styrelsen, berättar Isabelle Schori som är ordförande i bostadsrättsföreningen.
De lyckas med något jag önskar att alla våra leverantörer kunde matcha: SafeTeam är tillgängliga, snabba, och att det är friktionsfritt att vara kund. SafeTeam är i en klass för sig.
När något behöver göras
Om någon dörr eller dörrautomatik krånglar eller behöver service, eller om nycklar och nyckelbrickor ska tillverkas eller uppdateras, mejlar någon i styrelsen till SafeTeam. Det går också bra att ringa.
När ett meddelande kommer in till SafeTeam kollar en servicekoordinator avtalet och ringer tillbaka. Det görs för att säkerställa att det verkligen är en behörig styrelseledamot som har hört av sig. När koordinatorn har styrelseledamoten på telefon passar hen på att samla in information och boka in en lämplig servicetekniker på en tid som passar. Allt från första samtal till utfört servicebesök dokumenteras i ett protokoll som styrelsen får efteråt.
– SafeTeam är snabba att svara och har ofta en tekniker på plats redan samma eller nästa dag. Det är sällan missförstånd eller att de glömmer grejer. De lyckas med något jag önskar att alla våra leverantörer kunde matcha: SafeTeam är tillgängliga, snabba, och det är friktionsfritt att vara kund. SafeTeam är i en klass för sig, berättar Isabelle Schori.
När en medlem behöver hjälp
Om en medlem behöver hjälp, till exempel efter att ha tappat en nyckel, så kontaktar hen som regel någon i styrelsen som i sin tur kontaktar SafeTeam. Men därifrån behöver styrelsen inte bekymra sig. SafeTeam tar över kontakten och sköter kommunikationen direkt med medlemmen.
En av SafeTams servicekoordinatorer kontaktar medlemmen, tar reda på vad som behöver göras och bokar en låstekniker på en tid som passar medlemmen. Styrelsen får naturligtvis uppdateringar längs vägen, så att de vet att ärendet hanteras, men slipper själv lägga tid på det.
Styrelsen behöver inte heller bekymra sig om kostnaden för servicebesöket. SafeTeam gör upp om betalningen direkt med medlemmen. Som regel betalar medlemmarna direkt på plats; SafeTeams låstekniker har med sig kortläsare.
– SafeTeam gör livet lättare för oss i styrelsen, säger Isabelle Schori. När en medlem behöver hjälp, tar SafeTeam över direkt efter vårt första samtal. De sköter allt – kommunikationen, servicen och betalningen med medlemmen. Vi blir uppdaterade utan att behöva dyka ner i detaljerna. Det är precis den avlastning vi behöver. Att jobba med SafeTeam innebär att saker bara löser sig.
Jour
Om styrelse eller medlem behöver snabb hjälp efter kontorstid får de hjälp av en larmcentral som distribuerar uppdragen till jourhavande tekniker. De är redo att snabbt lösa problem som inte kan vänta till nästa arbetsdag. Det kan vara allt från tillfälliga åtgärder till att säkra fastigheten. Nästa arbetsdag planerar en servicekoordinator in ett uppföljande besök om det behövs för att göra en permanent åtgärd.
Isabelle Schori berättar om en sen eftermiddag när personalen på förskolan i föreningen inte kunde låsa dörren:
– Jag mejlade SafeTeam och de skickade en tekniker på studs. Han var supersnabbt på plats. Det var service över min förväntan.
Att de prioriterar kundnöjdhet framför allt, även över tillväxt, det är både coolt och modigt. Det är inte alla företag som vågar fokusera så starkt på sina nuvarande kunder. Jag tror starkt på att den här strategin betalar sig i längden.
Service i särklass
SafeTeams motto är Service i särklass. Upplever Isabelle Schori det?
– Absolut! Det är tydligt att SafeTeam har tänkt igenom hela kundresan och kundupplevelsen, och man märker att de har ett fokus på just tillgänglighet, service och kundnöjdhet. Jag tycker att det är modernt.
Det märks att detta är något som ligger Isabelle Schori varmt om hjärtat. Hon jobbar själv med just dessa frågor.
– Att de prioriterar kundnöjdhet framför allt, även över tillväxt, det är både coolt och modigt. Det är inte alla företag som vågar fokusera så starkt på sina nuvarande kunder. Jag tror starkt på att den här strategin betalar sig i längden.
Kändishus
Bostadsrättsföreningen heter samma som fastigheten den ligger på: Stettin 7. Där fanns förr ett kontorshus som såg ut att vara taget från det forna östblocket. Men det skulle det bli ändring på.
I augusti 2014 vann en ny detaljplan laga kraft. På fastigheten skulle en ”byggnad med arkitektoniskt hög kvalitet och nyskapande uttryck” skapas. Den skulle inrymma cirka 160 lägenheter och en förskola, och taket skulle användas för terrasser med planteringar.
Oscar Properties, känt för sina innovativa och designorienterade bostadsprojekt i Sverige, särskilt i Stockholm, tog sig an uppgiften. Huset är designat av den berömda arkitekten Bjarke Ingels och hans firma BIG, och kännetecknas av sin terrasserade design som integrerar byggnaden med den omgivande naturen.
Hur var det nu med tv-serierna?
Med sådan spektakulär arkitektur och lyxig känsla har flera lägenheter i bostadsrättsföreningen figurerat i olika tv-serier:
– Det är många som hör av sig och vill spela in serier och filmer och liknande, säger Isabelle Schori.
Huset förekommer i bland andra Top Dog på TV 4 Play, Snabba cash på Netflix och Love is Blind Sverige på Netflix.
– Jag kommer inte ihåg från vilket avsnitt av Love is Blind, men det är typ avsnitt 3 eller 4 och framåt som huset exponeras, både med drönare och film i trappuppgångar och i lägenheter. De var nöjda och kommer att fortsätta med säsong 2 som spelas in i maj.
Nurå?
Vad ska du som är styrelseledamot i en bostadsrättsförening göra nu? Om du tycker att den service som Brf. Stettin 7 åtnjuter skulle passa dig, kan du kontakta SafeTeam. Berätta vilka behov din förening har så föreslår vi ett upplägg skräddarsytt för dig.