Obemannad butik – säkerhet

SafeTeam började leverera säkerhetslösningar för obemannade butiker 2019. Sedan dess har vi byggt upp säkerheten för fler än 100 butiker utspridda i hela Sverige. Det gör SafeTeam till en mycket erfaren partner, med bra erfarenhet och en god förståelse för vad som blir en bra och säker lösning för er obemannade butik.

Säkerhetsteknik anpassad för obemannade butiker

Med vår smarta och uppkopplade teknik tar vi ett helhetsgrepp kring er obemannade butik. Vi har tagit fram en palett med valbara lösningar. Vi hjälper er att gå igenom dessa och sätta ihop dem för just er obemannade butik, oavsett om ni säljer kläder, mat, inredning eller värdefulla föremål. Och oavsett om du är en lokal handlare eller en rikstäckande kedja.

Obemannat är framtiden

Obemannade butiker har blivit allt vanligare på senare år. Butiker utan personal är här för att stanna och många företagare har upptäckt fördelarna med att öppna en obemannad butik. Med covid-19- pandemin tog intresset dessutom fart ordentligt när fler uttryckte ett behov av att kunna handla på ett smittsäkert sätt.

Delvis obemannat

Helt eller delvis obemannat? Du behöver inte välja! Med enkla ändringar i inställningarna kan du själv som butiksinnehavare öppna och stänga butiken efter eget tycke. Vill du kanske börja med att ha obemannat ett par timmar på kvällen och ett par timmar på morgonen? Eller vill du köra dygnet runt? Eller bara dagtid på helger? Inga problem, tillsammans sätter vi schemat för vad som ska gälla och det är enkelt att ändra.
Är du osäker på tryggheten rekommenderar vi att butiken är stängd under några timmar på natten – gärna i kombination med kamerarondering från SOS Alarm.

 

En av våra kunder säger så här om sin satsning på obemannade butiker:

Obemannade butiker har blivit en succé, det ökar bland annat försäljningen, man når ut till nya kundgrupper och man skapar nya möjligheter för butikerna.

Lås upp dörren med digitalt dörrlås på din mobiltelefon | SafeTeam

 

Säkerhetsarbete för obemannade butiker

Vi på SafeTeam har en tydlig strategi för vårt arbete med obemannade butiker där vi värdesätter:

  • liv och hälsa
  • att förebygga och motverka brott
  • enkelhet för den som handlar, alltså slutkunden
  • fokus på miljön (vi väljer t.ex. produkter med godkända plaster och så långt det är möjligt korta transporter)
  • att SafeTeams code of conduct följs (t.ex. väljer vi bort produkter där vi inte är trygga med arbetsvillkor i tillverkande fabriker).

Säkerhet för obemannade butiker

Egentligen skiljer sig inte själva säkerhetsprodukterna så mycket mellan en obemannad butik och en bemannad. Det som däremot skiljer är hotbilden, kundresan och hur vi jobbar med händelseförlopp. Sammanfattat kan man säga att det är i förstudien av säkerheten de största skillnaderna finns.

Frågeställningar vi besvarar här kan exempelvis vara: Vad kan vi använda för smarta triggers för att utlösa larm vid en händelse? Hur säkrar vi liv, egendom och miljö när ingen personal är på plats? Vem reagerar om olyckan är framme och hur ser larmkedjan ut?

En obemannad butik som är säker för kunder att handla i

Trygghet och trivsel i butiken är jätteviktigt. Personalen som är på plats ibland för att plocka varor och se till butiken har en jätteviktig funktion. Det handlar om att ta ett extra varv och titta vad som hänt i butiken, och kanske även gå igenom i SafeTeams larmprogram om något udda beteende skett. Är butiken i god ordning och återställd varje dag känner sig kunderna nöjda och med det tryggare.

Vidare handlar det också om att kunderna som handlar ska ha hjälp av säkerhetsteknik om olyckan är framme. Det kan handla om ett sjukdomsförlopp, eller en hotfull situation. Vi samarbetar därför med SOS Alarm som har alla möjligheter att påkalla rätt resurser.

Stöldskydd i obemannade butiker

I en bemannad butik finns det ofta larmbågar som tjuter om man kommer för nära med en stöldskyddad vara. För att larma av en sådan vara har en bemannad butik personal som i kassan använder en apparat för att antingen plocka bort larmen fysiskt, eller på annat sätt deaktivera larmen. I en obemannad butik är detta inte möjligt på samma sätt. Därför jobbar vi med andra smarta parametrar för att detektera beteenden, som genererar en bildverifiering av SOS Alarm, fråga oss gärna så berättar vi mer!

Komplettera med fler insatser vid behov – till exempel kameraronderingar

Med en enkel uppkoppling kan SOS Alarm utföra kameraronderingar som ökar säkerheten i butiken. Det kan exempelvis göras efter stängning, för att verifiera att ingen är kvar i butiken och att allt är i sin ordning.

Det kan också handla om kamerarondering innan personal kommer till butiken, så ingen är kvar i butiken eller att personal möts av något oförutsett.

Cityläge? Då rekommenderar vi även väktarronder

Har ni tänkt etablera en obemannad butik i cityläge rekommenderar vi att väktare tittar till butiken genom regelbundna besök. Detta eftersom större orter direkt får en annan hotbild. Det behöver inte handla om bara stölder, utan om grupperingar som samlas i eller utanför butiken eller skadegörelse. Fråga oss gärna så hjälper vi er att resonera kring detta utifrån ert läge och behov.

 

Betalningslösning med app för obemannade butiker

En trevlig kundupplevelse är jätteviktigt för att få butikskunder som vill komma tillbaka flera gånger. Tillsammans med vår samarbetspartner har vi en riktigt bra helhetslösning med app för obemannade butiker.

Appen innehåller en rad smarta funktioner, inklusive säker legitimering med bankID. För att kunna öppna butiksentrén måste man fysiskt befinna sig närheten av butiken – det går alltså inte att sitta någon annanstans och öppna. Appen styr dörren som låser upp, öppnar och samtidigt slås även larmsystem ifrån.

Kunden tar sig sedan runt i butiken och väljer varor, lägger till varorna i appen och genomför sedan sin betalning i appen. Det spelar ingen roll vilken bank butikskunden har, alla banker fungerar.

Föredrar ni en egen självscanningskassa går det såklart bra att ha detta utanför appen, om ni önskar det.

Kundens köpresa och styrning av säkerhetssystem – allt i samma app

Fördelarna är många med vår smarta lösning. Säkerhetssystemen styrs helt automatiskt i bakgrunden via appen. Butikskunden märker inte att denne både startar en köpresa, låser upp, säger till dörrautomatiken att fysiskt öppna dörren, larmar av, och dessutom säkerställer att butiken blir pålarmad igen när kunden lämnar butiken. Allt i en app!

Det finns många möjligheter för skräddarsydda lösningar. Appen kan även anpassas i layout och funktion så att ni får en egenutvecklad app för er obemannade butik om ni önskar det. Fråga oss så sätter vi ihop ett möte och berättar mer!

Besök en obemannad butik och handla med app

En ICA-handlare hälsar välkommen till sin butik. Han visar hur ett inköp går till med en app för obemannade butiker. Med appen låser han upp butiksentrén, scannar de varor han vill köpa och betalar. Allting övervakas av smarta säkerhetslösningar. När handlingen är klar checkar han ut, och då låses och larmas butiken igen.
Se filmen och följ köpresan med handling i app för obemannad butik:

 

 

Webinar om hur man lyckas med obemannade butiker

Webinar: Så lyckas du med obemannade butiker

För dig som funderar på att öppna obemannad butik – lyssna till trendspaning och framgångsfaktorer för hur du lyckas. Se webbinariet här.

 

 

 

Fördelar med att driva personallös butik

Det finns många fördelar med obemannade butiker. Det obemannade konceptet ger möjlighet att:

  • ge bättre service gentemot kunderna genom generösare öppettider
  • använda personalkostnader effektivare
  • öka omsättningen genom att ge kunder fler tillfällen att handla
  • etablera affärsverksamhet på landsbygden och på mindre orter där det tidigare inte varit lönsamt p.g.a. för litet kundunderlag.
  • vara flexibel som butiksinnehavare – du kan öppna obemannat när du vill, t.ex. vid plötslig personalsjukdom.
  • få nöjdare personal – de kan slippa jobba på obekväm arbetstid, som natt, nyår eller julafton, men butiken är öppen för kunderna
  • minska risken för smitta, eftersom kunderna själva kan välja vilken tid de handlar.

 

Våra säkerhetslösningar för obemannade butiker

Vi hjälper våra kunder att se över hur hela butiksbesöket i den obemannade butiken ska gå till: ifrån verifiering med säker inpassering, till att vara i butiken och till slut betala och lämna butiken pålarmad och låst. Inloggning och varuköp sker antingen i er egenutvecklade app, eller via SafeTeams samarbetspartner.

Larm för obemannade butiker

Att ha ett larmsystem med skalskydd och volymskydd är idag en självklarhet för de flesta företag. Utmaningen för obemannade butiker är att det inte finns någon med användarkod, som larmar av och larmar på vid besöken. Detta måste sköta sig självt.

SafeTeam har tagit fram en totallösning där detta fungerar, väl beprövat, fråga oss så berättar vi mer!

Larmsystemet består av både skalskydd, så som glaskross, magnet på dörrar och fönster samt rörelselarm om någon obehörig tar sig in i butiken.

Lås- och passersystem för obemannade butiker

För obemannade butiker erbjuder vi en lösning med integrerat lås- och passersystem, som håller reda på när entrédörren ska vara låst, samt att bara behöriga kan gå in genom entrén vid korrekt passage. Själva kontrollen sker antingen genom SafeTeams samarbetspartner som tillhandahåller en app för detta. Eller – om ni redan har en egen app – kan en integrering till denna göras via api med SafeTeams passagelösning.

Lösningen bygger på att vi installerar en smart dörrbox som låser/låser upp dörren och säkerställer att den stängs som den ska. Självklart larmar lösningen också vid diverse olika parametrar, t.ex. att dörren blir uppställd eller om dörren blir uppbruten.

Vill ni samtidigt att vi ser över och byter nycklar/lås, och kanske också går igenom andra utrymmen så att ni får samma nyckel eller behörighetsindelade nyckelnivåer, så ordnar vi även detta.

SafeTeam tillverkar egna nycklar och cylindrar i våra verkstäder. Vi kan därför ta ett helhetsansvar för detta; allt ifrån att verifiera rätt beställare, orderhantering och fakturering, till leverans och nyckelkvittenser.

Kamerabevakning för obemannade butiker

Traditionellt är kamerabevakning till för att spela in rån, inbrott, våld och stölder i butik. När vi arbetar med obemannade butiker måste vi tänka annorlunda.

Personal finns inte, så rån sker inte i kassan. Om det sker, så är det mellan kunder. Våldrisken finns alltså mellan kunder och kamerorna ska fungera som ögon i hela butiken om något larm utlöser.

Dessutom är det viktigt att ha parametrar för att kontrollera kundflödena i butikerna, är det för många? Gick flera in samtidigt? Vad gör kunderna? En operatör på SOS Alarm, som kanske aldrig har varit i butiken, måste få en jättebra överblick och kunna se precis överallt. Dessutom är det jätteviktigt att operatören kan se om det ligger någon på golvet någonstans, mindre viktigt för operatören att se kassor och specifika hyllor.

Utifrån detta gäller det att anpassa kamerainstallationerna för just obemannat. Det handlar om andra vinklar, andra placeringar och andra syften. Ofta kombineras syften med behoven som finns i den bemannade butiken, men långt ifrån alltid.

SafeTeam tar alltid fram en skräddarsydd kameralösning utifrån varje lokals behov och inredning. Tillsammans med butikspersonalen går vi sedan igenom eventuella problemområden så att vi säkrar upp extra mycket just där.

Kameradekal vid entré till en obemannad butik.

Inbrottsskydd för obemannade butiker

När en butik är obemannad, och framför allt om butiken ibland också är bemannad, är det extra viktigt att tänka till kring inbrottsskydd, såsom jalusier, galler och andra fysiska avgränsningar. Räcker det att hänga upp ett avgränsande rep eller behöver en ny vägg byggas med skyddsklass? T.ex. vid post- och paketutlämning och tobaksförvaring. Också väggar och passager bakåt i butiken kan behöva inbrottssäkras. Det kan även handla om olika indelningar och behov för deli, kontor, lager eller mejeri.

Tillsammans med er går vi igenom butikens olika utrymmen och i dialog identifierar vi behoven av fysiskt skydd. SafeTeam kan leverera jalusier, galler, fönsterfilm och lås om så behövs. Vi har även goda kontakter om fler hantverkare behöver anlitas.

Brandskydd för obemannade butiker

En viktig del i butikssäkerheten är, som alltid, brandskydd. Dels larmsystem som snabbt larmar larmcentral, men också skyddet för den eller de personer som befinner sig i butiken om olyckan är framme.

SafeTeam hjälper till att leverera larmsystem för anslutning till SOS Alarm, så att SOS får in larm på att en rökdetektor larmat och via kamera snabbt kan identifiera en eventuell brand. Vi poängterar även vikten att se över övriga delar, såsom brandsläckare, skyltar, utrymningsvägar och brandfiltar.

Nödbelysning i obemannade butiker

I händelse av strömavbrott eller brand kan vi nog alla föreställa oss hur otäckt det skulle vara om butiken blir kolsvart. Dessutom finns ingen personal som visar vägen. Därför är det viktigt att installera nödbelysning i obemannade butiker, så att kunder enkelt kan orientera sig fram till närmaste nödutgång. Nödbelysning drivs av reservbatterier och aktiveras omedelbart vid strömbortfall. SafeTeam har smarta lösningar för detta och hjälper gärna till, fråga oss så berättar vi mer.

Dörrlösning för obemannade butik med kamera

Nödlarm för obemannade butiker

Om t.ex. ett sjukdomsfall inträffar, eller att en hotfull situation uppstår, behöver en ensam kund i butiken enkelt kunna tillkalla hjälp. Med ett tryck på SafeTeams nödknappar anropas SOS Alarm, som genast får upp fullständig adress till butiken och även kontaktpersoner till ansvarig personal för butiken.

SafeTeam föreslår alltid placeringar av nödlarm i samband med den generella larmöversynen, ”projekteringen”. Vi erbjuder väl tilltagna skyltar och knappar som ska synas och vara lätta att trycka på, även för den som skadat sig. Knappen har även försetts med ett påkörningsskydd, så personalen som ibland är i butik och jobbar med att fylla på varor inte ska köra på knappen och utlösa larm av misstag.

Dubbelriktat tal till SOS Alarm

SafeTeam installerar i lösningen för obemannade butiker ett ljudsystem med dubbelriktat tal till SOS Alarm. Systemet används endast vid larmhändelser och fungerar ungefär som en porttelefon.

SafeTeams ljudsystem kan upprätta dubbelriktat tal till den som befinner sig i butiken, för att se och höra exakt vad som händer. Det möjliggör även för personal på larmcentralen att ge lugnande besked eller instruktioner till personer i butiken – samtidigt som SOS Alarm kan larma ut nödvändiga resurser. Sådana resurser kan vara väktare, polis, räddningstjänst, ambulans eller, för all del, butikspersonal.

 

Nödlarmsknapp på butiksvägg

Hur fungerar en obemannad butik?

För att få till alla olika säkerhetsdetaljer för en obemannad butik delas den in i två områden:

  1. En yta där endast personal får vara, när butiken är bemannad.
  2. En yta där kunder får vara både när butiken är bemannad och när butiken är obemannat öppen. Denna yta behöver alltså inte alltid vara öppen för obemannat, det bestämmer butikspersonalen.

SafeTem har en enkel omkopplare för detta som vi installerar, så att personalen kan välja när butiken ska vara obemannad.

Att handla i en obemannad butik

Exakt hur kundresan ser ut för den som ska handla i en obemannad butik beror på vilken app som används, och hur butiken valt att göra uppsättningen. Men för de fall där butiksinnehavaren valt SafeTeams samarbetspartner som app fungerar det i stora drag så här:

  • Kunden väljer aktuell butik att låsa upp i appen.
  • Appen kommunicerar med en smart box i butiken, som sköter avlarmning, upplåsning och öppnar också själva dörren. Den smarta boxen ser även till att dörren blir stängd ordentligt.
  • Kunden använder appen som självscanningsmaskin och kan även få erbjudanden i appen – merförsäljning möjliggörs alltså här.
  • Kunden betalar i appen.
  • Kunden lämnar butiken.
  • Säkerhetssystemen ser till så att dörren går igen ordentligt och att butiken blir fullständigt larmad igen.

Fråga oss gärna så har vi gärna en demo av detta med er!

Vid felaktigt beteende, så som att man ställer upp dörren, släpper in massa kompisar, går in på lagret etc. utlöses ett larm. SOS Alarm tittar då på övervakningsbilder från kameror i butiken och agerar utifrån en förutbestämd åtgärdsinstruktion, beroende på vad som skett och tid på dygnet.

 

Självscanningskassa i en obemannad butik.

Obemannade livsmedelsbutiker – men även andra obemannade affärsverksamheter

Vi tror att lösningen för obemannat kommer växa lavinartat under kommande år. Att ha smarta system för att kunderna ska agera självbetjäning ligger helt i tiden. Varje bransch kommer fundera igenom hur de kan dra nytta av detta. Vi som arbetat med obemannat för flera olika typer av kunder bidrar gärna med våra tankar och idéer! Fråga oss gärna så bollar vi.

Lösningen för obemannade butiker går att applicera även på andra verksamheter. Det kan vara ett väntrum på en vårdcentral, offentliga toaletter, cykelrum, garage eller varför inte köpcentrum innan butikerna börjat öppna, så man kan gå in och vänta. Potentialen är enorm.

Naturligt började branscher så som gym, kiosker och matbutiker med obemannat. Men vi ser nu fler och fler som är nyfikna på detta och har dialog med oss. Det handlar om t.ex. bemannade bensinstationer som nu ställer om att bli rastplats för de som ska ladda sin elbil, padelhallar, butiker som säljer inredning och kläder, plocka-själv-lager och postboxar.

kund i obemannad butik

 

Vårt erbjudande för rikstäckande butikskedjor

Vi utför installations-, jour- och servicejobb i hela Sverige för rikstäckande butikskedjor.

Rikstäckande lösningar

Välj SafeTeam som säkerhetsleverantör för er obemannade butik

SafeTeam har i lite över 20 år jobbat med rikstäckande butikskedjor. Bland våra kunder har vi idag ca 4 000 butiker runt om i landet, där vi med dedikerade rikstäckande kundansvariga håller ihop hela säkerhetsleveransen, oavsett produktområde. Detta skapar en enkelhet för kunderna och för oss, vi blir duktiga på varandra.

Kontakta våra retailexperter så berättar vi mer om våra lösningar för obemannade butiker:

retail@safeteam.se

 

Vanliga frågor – om SafeTeams lösningar för obemannade butiker

  • Kan vi återanvända någon teknik vi har i vår bemannade butik har idag?

    Kanske om den är modern, kontakta oss så tittar vi på det.

  • Om jag vill prova, sitter jag fast i långa avtal då med SafeTeam?

    Nej, oftast har vi 3 mån rullande uppsägning på tjänsterna kopplade till säkerhetsteknik för obemannade butiker. Fråga oss, så berättar vi mer!

  • Jag har bra dialog med ett lokalt vaktbolag hos oss, kan jag fortsätta använda dem?

    Ja det går fint, fråga oss så ser vi till att detta sätts på plats.

  • Finns ni på min ort?

    Ja, SafeTeam kan leverera säkerhetslösningar för obemannade butiker i hela Sverige.

  • Har ni några referenser?

    Javisst, läs gärna här om vad våra kunder säger eller fråga oss om fler referenser.

Vanliga frågor – om att driva obemannad butik

  • Hur fungerar en obemannad butik?

    En obemannad butik är en butik som antingen helt saknar fast personal, eller som bara har fast personal under vissa tider på dygnet. Personal kommer dock till butiken med jämna mellanrum för att iordningställa, fylla på varor och inventera. Kunderna låser själva upp dörren, t.ex. med vår samarbetspartners smarta app, som hanterar både inpassage, självscanning och betalning. Säkerhetssystemen säkerställer sedan att butiken blir låst och larmad efter besöket.

  • Hur handlar och betalar man i obemannad butik?

    Detta är lite olika hos olika butikskedjor. I vissa obemannade butiker betalar man i en självscanningskassa. Andra butikskedjor har en app där du både scannar varor och betalar direkt i appen.

  • Kan barn handla i en obemannad butik?

    Bra fråga. Det är inte svårt att handla i appen vad vi hört och själva testat. Men självklart kan en person som har svårt med tekniken behöva hjälp att komma igång. När du väl har handlat en gång kommer du tycka att det är lika enkelt med app som en självscanningskassa.

  • Är det svårt att handla i en obemannad butik?

    Nej, det är inte svårt att handla i appen vad vi hört och själva testat. Men det är klart, en person som har svårt med tekniken kan behöva hjälp att komma igång. Om du handlat i en självscanningskassa i en vanlig bemannad butik är lika enkelt att handla med app i en obemannad butik, för att göra en jämförelse.

  • Vad är fördelen med obemannat?

    Det finns många fördelar. Dels flexibiliteten med personal, som butiksinnehavare kan du ha bemannat när du själv önskar. Personalen kan fokusera helt på att iordningställa butik, jobba med skyltning och kampanjer och behöver inte bemanna kassa. Du kan ha öppet kvällar och helger eller dygnet runt, precis som du önskar, efter ett schema som är enkelt att ändra.

  • Kan jag göra min butik obemannad?

    Det finns inga hinder för någon butik att ha obemannat. Säkerheten anpassar vi alltid utifrån din lokals förutsättningar, vad du har för varor och hur risk och hotbild ser ut.

  • Hur startar jag en obemannad butik?

    Vi hjälper dig igång med alla delar du behöver kring säkerhet. Om du även vill ha hjälp med själva köpresan för kunderna som handlar – app och betalning – så har vi samarbetspartners som är riktigt duktiga på det. När allt är på plats är det dags att börja sprida reklam och göra din obemannade butik känd på orten!

    Sannolikheten är stor att du är först ut eftersom detta är så nytt, coolt va!

  • Är det säkert att handla i en obemannad butik?

    Detta är något som vi går igenom med dig som butiksinnehavare. Det finns jättemånga olika aspekter att tänka på och det är klart att teknik aldrig kan uppfylla detsamma som närvaro av personal. Men väldigt mycket kan vi göra med smarta larm och med larmoperatörer redo hos SOS Alarm som sekundsnabbt med våra lösningar både kan se, höra och tala med personer i butiken. På detta sätt kommer vi väldigt långt med trygghetsarbetet i en obemannad butik.

  • Hur mycket stölder sker i obemannade butiker?

    Denna fråga måste ställas till respektive butik. Problembilderna är väldigt olika från butik till butik och måste identifieras och arbetas med lokalt. Helt klart måste alla säkerhetsdetaljer i en obemannad butik, precis som en bemannad butik, hela tiden utvärderas, testas och följa eventuella nya trender.

  • Hur fungerar låsning av en obemannad butik?

    Precis som på en låst stängd butik blir entrén låst och larmad när ingen är i butiken. Allt sköts automatiskt av våra smarta säkerhetssystem.

  • Hur öppnas dörren till en obemannad butik?

    Det är lite olika beroende på vilken butikskedja vi pratar om. En del större butikskedjor har en egenutvecklad app. Andra butiker samarbetar med någon av våra samarbetspartners, som tillhandahåller denna tjänst. Andra delar ut passertaggar till en fast kundgrupp.

  • Varför ska jag öppna en obemannad butik?

    Vi tror detta är framtiden, att normalstora till stora butiker kombinerar bemannat och obemannat. Många mindre butikerna går helt över till obemannat. Med obemannat kan du som handlare/butiksinnehavare själv bestämma när det är läge att ha personal, för att sköta om butiken och fylla på varor, men kanske också vid större händelser eller högsäsong på orten. Då kan det bli mycket folk. Obemannat gör att hela köpresan fungerar av sig själv för kunden, personalen kan istället fokusera på värdehöjande åtgärder, såsom att möta kunder eller ta hand om butiken.

  • Hur mycket vinst kan man göra i en obemannad butik?

    Svårt att svara på såklart, då det beror helt på läge, vilka produkter som säljs m.m. Vi har fått höra att butiker som valt att komplettera bemannade tider med obemannade tider på kvällar och helger har ökat sin omsättning med 10-15 % – och det är ju då utan personalkostnader. Så det är fantastiskt bra! Men vi kan såklart inte svara på detta mer generellt eller lämna några garantier.

  • Vad händer om olyckan är framme och jag utsätts för brott, t.ex. stöld i en obemannad butik?

    Vi kommer hjälpa dig som butiksägare att säkra kameramaterial. Det går även att få ut loggar från inpasseringen, beroende på vilken funktion du valt. Det är viktigt att gå igenom detta scenario innan en obemannad butik öppnar och skademinimera i förväg, t.ex. genom att ha mindre lager av dyra produkter framme under obemannade tider och kanske osynligt bemanna butiken de första veckorna.

  • Vilken roll har larmcentralen i en obemannad butik?

    Att som butikschef/butiksägare behöva vara tillgänglig dygnets alla timmar, året runt, är inte rimligt. Förmodligen är det även svårt att vara ”på tå” och alert jämt. Med SOS Alarms larmcentral får ni istället sekundsnabb reaktion av en person i en IT-miljö som gör att denne kan agera omedelbart. Dessutom har larmcentralen en hel rad möjligheter att vidta åtgärder, allt ifrån att ringa butiksinnehavaren till att larma ut t.ex. polis eller väktare. Dessutom har SOS Alarm en stor vana av att hantera just obemannade butiker, och kan i stor utsträckning skilja på det som är akut och sådant som kan vänta – för att störa dig som butiksägare så lite som möjligt på dygnets småtimmar.

  • Hur samverkar smart säkerhetsteknik och larmcentral för tryggheten i en obemannad butik?

    Att ha kvalitativ teknik, som är ordentligt integrerad i larmcentralens datorer, är jätteviktigt. Det ska vara tydligt för larmoperatörerna vad som skett och var, och framför allt vad larmoperatören ska göra. Därför har vi på SafeTeam tillsammans med SOS Alarm omsorgsfullt valt ut teknik som tillsammans med SOS Alarms operatörer kan åstadkomma så lite falsklarm som möjligt, men samtidigt kvalitativt generera händelser, med tydliga rutiner, om olyckan är framme. Brister den ena delen (säkerhetstekniken eller larmoperatören) så kan den andra delen vara hur bra som helst utan att det hjälper. Detta förstår vi och därför har vi tänkt till kring denna interaktion – människa och teknik – i vår lösning.

  • Vilket är det vanligaste larmet en larmcentral får från en obemannad butik?

    Tack och lov är det helt klart falsklarm som är vanligast. Oftast handlar det om att en person gör något tokigt som larmen triggas av vid utpasseringen. Eller att någon stannar upp på en konstig plats, som kamerorna reagerar på. Eller att någon är kvar i butiken en tidsperiod som säkerhetssystemen tycker är onormalt lång.

  • Varför är larmcentralen så viktig i en obemannad butik?

    Larmcentralen är butiksägaren eller butikschefens ögon, öron och alerta människa som tar vid om något händer. Dessutom har larmcentralen alla kontaktuppgifter, adresser, regler m.m. och kan agera utifrån våra förutbestämda åtgärdsplaner beroende på scenario. Larmcentralen blir filtret som ser till att butiksägaren bara kontaktas när det verkligen behövs, och inte för minsta lilla.

  • Vem griper in om något händer i en obemannad butik?

    Om något avvikande händer i en obemannad butik upptäcks det av kameror och larmsystem. Till exempel kan det vara ett sjukdomsfall i butiken, ett bråk mellan kunder eller någon annan otrygg situation. Då aktiveras larmsystem och operatörer på larmcentralen kan titta på kamerabilder och göra en mänsklig bedömning utifrån vad de ser. Det finns också möjlighet att integrera högtalare och mikrofoner i säkerhetssystemen, så att larmcentralen och butikskunder kan kommunicera med varandra genom dubbelriktat tal.

Läs vårt Kunskapsmagasin

Detta verkar intressant! Jag vill veta mer.

Kontakta oss genom att fylla i dina kontaktuppgifter här nedan, så återkommer vi till dig!

Det går självklart också bra att mejla direkt till våra retailexperter som jobbar med lösningar för obemannade butiker: retail@safeteam.se