[Tidsstämpel: 2.18]

Aktuella insikter kring retail och obemannade butiker
Webinariets första talare är detaljhandelsexperten Jonas Arnberg, som bland annat grundat Shopadviser och som driver Detaljhandelspodden.
E-handelns tillväxt och utmaningar för traditionell butikshandel
Jonas Arnberg inleder med att berätta om hur e-handeln har växt den senaste tiden. Inte minst under pandemiåren, då onlinehandeln upplevde en tillväxt på 70 procent. Ökningen förväntas fortsätta eftersom våra konsumtionsmönster blir alltmer digitala.
Som en konsekvens av denna utveckling har den traditionella butikshandeln stött på utmaningar, som ökad konkurrens från lågprisaktörer, lågkonjunktur och minskad efterfrågan. Det kan då vara intressant för många retailaktörer att utvärdera och testa ett obemannat butikskoncept.
Vikten av fysiska butiker i den digitala eran
Trots den pågående e-handelsboomen är det viktigt att notera att enbart närvaro online kan vara svårt. Online är konkurrensen att synas mycket hög, annonsutrymme är kostsamt. Flera stora nätbutiker har insett att de behöver komplettera sin onlinehandel med fysiska butiker, såsom Lyko, Adlibris, Webhallen och Bubbleroom. Deras fysiska butiker ger dem också möjlighet att erbjuda en annan närvaro samt upplevelse för kunderna.
Många anledningar att testa obemannat
Jonas Arnberg fortsätter med att beskriva ett antal möjligheter för retailkedjor som väljer att satsa på obemannade butiker:
Obemannat ibland – bemannat ibland
Obemannade butiker behöver inte vara helt utan personal, alltid. Hybridlösningar kan vara framgångsrika, som bara har personal en viss del av dygnet. Ett exempel som nämns är färgkedjan Happy Homes. De erbjuder sina proffskunder, d.v.s. professionella målare, att komma tidigt på morgonen på obemannade tider. Målarna vet ofta exakt vilken färg de vill ha, så personalen behöver inte vara där. Det skapar ökad tillgänglighet för målarna samtidigt som Happy Homes sparar personalkostnader. Personalen finns istället på plats senare under dagen, då konsumentkunder ofta handlar och behöver mer råd och hjälp från personalen.
Men varför inte ersätta självscanningsutrustningen med något som alla kunder redan har – en vanlig smartphone! Lösningen kan nyttjas både under bemannade och obemannade tider.
Utnyttja mobiltelefonen för självscanning – även vid bemannade tider
Vid större lönehelger och högtider, som exempelvis Black Friday, är personalresurserna ofta överbelastade. Många bemannade butiker erbjuder då självscanningskassor, som ger en ökad möjlighet att ta emot och serva fler kunder. Men varför inte ersätta självscanningsutrustningen med något som alla kunder redan har – en vanlig smartphone! Lösningen kan nyttjas både under bemannade och obemannade tider. Som handlare behöver du visserligen en scan & pay-app – men du slipper investera i hela den övriga självscanningsutrustningen.
Smartare kampanjer
Med kunddata och riktade erbjudanden blir butikens reklamkampanjer mer effektiva. I en traditionell bemannad butik identifierar sig kunderna först när de lämnar butiken, när de betalar i kassan. I en obemannad butik identifierar sig kunderna redan vid inpassering, med hjälp av en app som även låser upp det smarta dörrlåset in till butiken.
Föreställ dig vad det kan innebära för möjligheter att skicka riktade erbjudanden, som exakt matchar kundens intressen. Exempelvis: ”Vi ser att du håller på att handla inför att måla om hemma, ska du kanske testa våra nya penslar också?”
Nyttja lediga lokaler
Många obemannade butiker byggs som nya ”lådor” som enkelt kan transporteras för etableringar i glesbygd. Men glöm inte att det även finns väldigt många lediga lokaler i stadskärnor och köpcenter. Den nya tekniken för obemannade butiker kommer göra att fler koncept bär sig på dessa ställen. Samtidigt får vi då en mer levande stad eller köpcentrum, med fler butiker.
Personlig kundservice på distans
Beroende på bransch ser förstås personalbehovet olika ut. Men även för butiker med stort behov av personlig service i butiken finns smarta lösningar. Jonas Arnberg tipsar om face time-tjänster, som exempelvis Bambuser, Hero eller Shopadvisor. Via en sådan lösning kan kunden bli kopplad till en person som sitter på en central kundservice på en annan adress, eller i en annan butik. Kunden kan på så sätt enkelt få kompetenta råd, även i den obemannade butiken.